Jag skapar både med form och ord. Jag älskar att göra sådant som folk gillar att använda, får en bra känsla av eller helt enkelt bara se på när det gäller ren formgivning, eller i termer av kommunikation – där budskapet kan nå ut och göra skillnad, oavsett om den är i text, i bild eller i rörlig bild. Om designen är riktigt bra så blir den i det närmaste osynlig – så självklar att använda som det verktyg den är tänkt som att man inte ens tänker på den.
För mig är form och innehåll tätt sammanknutna. Copywriting och layout hänger ihop. Ett bra budskap, en bra formulerad text, en bra bildsättning, en bra layout – allt behövs tillsammans när det gäller kommunikation. Min tidigare yrkeserfarenhet som user experience designer har jag stor nytta av som kommunikatör också – att sätta mig i mottagarens situation och skapa något som ger nytta, glädje och känns relevant. Kunna förmedla ett budskap på ett sätt som når fram till den tänkta målgruppen.
Dessutom gillar jag allt det där som föregår själva formgivandet och skrivandet – sån’t som kravhantering, målgruppsanalyser, user journeys, mätbarhet av när något kan vara good enough för att skickas ut “i verkligheten” och dessutom marknadsföring av detsamma.
För att inte tala om fortsättningen för den färdiga produkten när den är används- det kan handla om analyser och uppföljningar av hur folk ser på produkten, oavsett om det är analys av trafiken på en webbsida eller mätning av hur många som har hittat dig i bruset av sociala mediers evenemang. Hur formen och innehållet av design och kommunikation hjälper företag att möta sina kunder och mottagare.
Den kreativa processen kräver disciplin men är också kul: att använda sin kreativa sida och ta fram koncept, testa och göra om. Känslan av att få skapat något som gjort skillnad för någon annan är oslagbar!
Jag har jobbat med användarcentrerad systemutveckling i alla faser av processer (både agila modeller och RUP), från tidig kravinsamling, målgruppsanalys, personas och verksamhetsutveckling, via framtagande av användargränssnitt och interaktionsdesign, i koncept och detalj, till olika typer av utvärderingar och användningstester.
Digital tillgänglighet (accessibility) är ett område som jag har fokuserat på de senaste åren och som jag ser kommer att vara viktigt för allt fler företag framöver.
Som kommunikatör brinner jag för digitala kanaler och har haft nytta av mina tidigare yrkeskunskaper i att tänka målgrupper och verksamhetsnytta.