Som UX-designer är jag med i hela produktcykeln: från målgruppsanalys och verksamhetsmål, via prototyper, UX-copy, tester till uppföljning av produkten eller tjänsten när den börjar användas på riktigt. Det finns många verktyg att ta till för att få till ett bra slutresultat och en bra användarupplevelse. Här är några exempel på det jag jobbat med.
Personas
Personas är ett verktyg för att utifrån kunskap om användare kunna skapa en fiktiv person som representerar en specifik målgrupp. I personan beskrivs mål, motivation, behov och viktiga scenarion, och kan även innhålla uppgifter om digital mognad och fysisk arbetssituation. Allt för att kunna skapa innehåll, tjänster och produkter som stödjer personan.
Användbarhetstester
Både prototyper och färdiga produkter och tjänster kan testas utifrån ett användarperspektiv. Kan användaren utföra det den behöver göra på ett sätt som den är nöjd med, som kan göras inom en rimlig tid och utan hjälp? Gillar man att använda tjänsten? Känns den som ett verktyg och inte ett hinder? Det går att få mätbara siffror på den här typen av frågor.
Story maps
Story Map är ett verktyg för att koppla ihop fler aktiviteter (user stories) som en användare gör till ett större scenario. Här kan man se hur olika personas jobbar i en och samma produkt eller tjänst. I det här specifika fallet handlar det om fyra olika målgrupper på en marknadsavdelning som alla har olika behov av en produkt.
Effektkarta
Effektkarta, ett bra verktyg för koppla ihop all funktionalitet i en produkt eller tjänst med affärsnytta. Effekartan gör det visuellt enkelt att förstå och prioritera innehåll.
Prototyper av användargränssnitt
Prototyper kan göras i många olika faser av en utvecklingscykel: allt från att beskriva grundläggande koncept och strukturer till att sätta grafik för en specifik detalj. Genom prototyper kan man testa och utvärdera innan allt är färdigbyggt och kan därmed enklare och billigare göra de förändringar som behöver utföras.